پاسارگاد 91

پاسارگاد 91

بصیرت افزایی سیاسی ، نظامی ، اجتماعی ، فرهنگی ، ورزشی ، علمی و درج اخبار مهم روزانه
پاسارگاد 91

پاسارگاد 91

بصیرت افزایی سیاسی ، نظامی ، اجتماعی ، فرهنگی ، ورزشی ، علمی و درج اخبار مهم روزانه

اعترافات دیرهنگام امریکا درباره تروریسم سعودی

نیویورک تایمز: وهابیت منبع الهام 11 سپتامبر و محرک «داعش» است / روزنامه امریکایی نیویورک تایمز در سرمقاله خود به اقدامات سعودی‌ها در گسترش تروریسم در جهان اشاره و عنوان کرد که تروریسم امروز، حاصل بذری‌ است که سعودی‌ها کاشته‌اند.
روزنامه امریکایی نیویورک تایمز در سرمقاله خود به اقدامات سعودی‌ها در گسترش تروریسم در جهان اشاره و عنوان کرد که تروریسم امروز، حاصل بذری‌ است که سعودی‌ها کاشته‌اند. همزمان نوام چامسکی، اندیشمند برجسته امریکایی هم وهابیت سعودی را عامل تروریسم خواند. اعترافات دیرهنگامی که همزمان شده است با اقدام دیرهنگام دیگر امریکا در توقف صدور بمب‌های خوشه‌ای از سوی امریکا به عربستان البته بعد از اینکه هزاران یمنی با این گونه بمب‌ها به خاک و خون کشیده شده‌اند.
روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز در سرمقاله خود به اقدامات سعودی‌ها در گسترش تروریسم در جهان اشاره کرد و نوشت: عربستان سال‌هاست که سیاستمداران امریکایی را ناامید کرده است و با‌وجود آنکه ظاهراً یک همپیمان مهم برای امریکا است و با سلاح‌ها و کمک‌های امریکا از دشمنان خود در امان است، اما میلیون‌ها دلار صرف تقویت وهابیت‌ کرده است.  طبق این گزارش، وهابیت در واقع منبع الهام هواپیماربایان حادثه تروریستی 11سپتامبر شد و هم‌اکنون نیز «داعش» را تحریک می‌کند.  نیویورک‌تایمز ادامه داد، جدیدترین فصل در این تاریخچه طولانی و غم‌انگیز شامل «کوزوو»ی کوچک می‌شود. این کشور با جمعیت تنها 8/1 میلیون نفری، در مقایسه با کشورهای دیگر تعداد جوانان بیشتری را برای مبارزه و کشته شدن به عراق و سوریه فرستاده است.  این گزارش سپس نوشت، همانطور که جزئیات این مسئله در مقاله اخیر نیویورک‌تایمز نوشته شده است، کوزوو به این دلیل در چنین جایگاه امروزی قرار گرفته است که عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس، سال‌ها صرف گسترش و تأمین بودجه شبکه‌ای از امام‌ جماعت، مساجد و انجمن‌های محرمانه در این کشور کرده‌اند.  فاتوس ماکولی، رئیس پلیس مبارزه با تروریسم کوزوو به نیویورک‌تایمز گفته بود: «موضوع اینجاست که آنها از متفکرانی حمایت می‌کنند که به اسم حفاظت از اسلام، خشونت و جهاد را تقویت می‌کنند.»  در سرمقاله نیویورک‌تایمز تصریح شده است که امریکا و ناتو در سال 2008، بودجه زیادی را برای کمک به کوزوو هزینه کردند تا بتواند استقلال خود را از صربستان به دست آورد و دموکراسی را برقرار کند. عربستان سعودی از کوزوو به‌عنوان زمین پرورش افراط‌گرایان استفاده کرده است و اجازه داده که نهادها یا شهروندان سعودی از این کشور به‌عنوان یک زمین پرورش افراط‌گرایی استفاده کنند و این مسئله یادآور رفتار متناقض و حتی دوگانه شرکای امریکا در خلیج‌فارس است و نشان می‌دهد که به چه دلیل روابط واشنگتن با این کشورها تا حد زیادی دچار مشکل شده است.  به نوشته نیویورک تایمز، هنوز مشخص نیست که به چه دلیل دولت کوزوو، امریکا و مقامات سازمان ملل زودتر اقدامی را در این زمینه صورت ندادند. شاید امریکایی‌ها به اشتباه فرض کرده‌اند که احتمالاً جامعه مذهبی میانه‌رو کوزوو می‌تواند از رشد افراط‌گرایی در این کشور جلوگیری کند.  بر اساس این گزارش، حملات 11 سپتامبر، خیلی با سرعت خطرات را روشن کرد. چندین سازمان سعودی در کوزوو تعطیل شد و دولت عربستان که ظاهراً کمک خود را به کوزوو کاهش داده است، هم‌اکنون کنترل شدیدی بر مؤسسات خیریه، مساجد و آموزش‌های دینی و مذهبی خود دارد. با این حال، کویت، قطر و امارات متحده عربی بودجه افراط‌گرایان در کوزوو را افزایش داده‌اند.
 
عربستان کانون افراط‌گرایی است
نوام چامسکی، اندیشمند معروف امریکایی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی امریکا از عربستان سعودی به عنوان مرکز افراط‌گرایی در جهان یاد کرده و اظهار داشته بود که این کشور به حمایت از جنگ در سوریه و یمن ادامه می‌دهد.  چامسکی در این گفت‌وگو تصریح کرده بود که عربستان نه تنها از تروریست‌ها حمایت می‌کند، بلکه مساجد، روحانیون، مدارس و حوزه‌های دینی آنها این دیدگاه‌های افراطی را در تمام مناطق تحت نفوذ عربستان گسترش می‌دهند.  وی در گفت‌وگو با مهر در خصوص شواهد و قرائنی که مطابق آن عربستان مرکز افراط‌گرایی در جهان است، گفت: در خصوص این موضوع شواهد زیادی وجود دارد.  استاد دانشگاه MIT افزود: ادبیات گسترده‌ای درباره تلاش‌های عربستان در خصوص گسترش و اشاعه دکترین وهابیت- سلفی وجود دارد.  وی تأکید کرد: عربستان به گروه‌های تروریستی کمک مالی می‌کند و در این خصوص ادبیات فراوان و گسترده‌ای وجود دارد.  چامسکی در خصوص این موضوع که چه نسبتی میان افراط‌گرایی که عربستان طلایه‌دار آن است با ایدئولوژی وهابیت وجود دارد نیز تصریح کرد:  اساساً اینکه عربستان مرکز افراط‌گرایی است با ایدئولوژی وهابیت ارتباط دارد.  بنیانگذار زبانشناسی مدرن افزود: در واقع این ایدئولوژی باعث شده تا عربستان مرکز افراط‌گرایی در جهان باشد.  چامسکی در خصوص اینکه چرا با وجود اینکه عربستان مرکز افراط‌گرایی در جهان است ولی کشورهای غربی و از جمله امریکا که مدعی حفاظت از ارزش‌های لیبرال چه در درون مرزهای سرزمینی خود و چه بیرون آن هستند از این کشور حمایت می‌کنند، گفت: دلیل حمایت کشورهای غربی و امریکا از عربستان این است که اساساً ادعای حفاظت از ارزش‌های لیبرال توسط این کشورها یک ریاکاری و فریب است.
 
توقف ارسال بمب‌های خوشه‌ای
در حالی که امریکا همواره از تجاوز نظامی ائتلاف عربستان سعودی در حمله به یمن حمایت کرده، حالا خبر رسیده که واشنگتن درصدد توقف ارسال بمب‌های خوشه‌ای به ریاض است. پایگاه فارین پالیسی در خبری اختصاصی گزارش داده است که «کاخ سفید انتقال بمب‌های خوشه‌ای به عربستان سعودی را متوقف می‌کند.»  در گزارش این خبرگزاری آمده است: «جنگ هوایی ریاض به یمن، صدها غیرنظامی را کشته و زخمی کرده است. سرانجام واشنگتن در حال تلاش برای توقف کشتار است. مقامات امریکایی به فارین پالیسی گفتند که کاخ سفید که از افزایش رو به گسترش تلفات دچار رنجش شده، بی سر و صدا انتقال بمب‌های خوشه‌ای به عربستان سعودی را متوقف کرده است.»  در ادامه گزارش این پایگاه می‌خوانیم: ‌«این اولین اقدام عینی امریکا برای نشان دادن ناخوشایندی خود از کمپین بمباران و حملات عربستان سعودی بوده است؛‌ حملاتی که فعالان حقوق بشر می‌گویند صدها کشته و زخمی از غیرنظامیان برجای گذاشت که بسیاری از آنها کودکان هستند.»  فارین پالیسی در این گزارش به کمک‌های همه‌جانبه امریکا از عربستان سعودی در حمله به یمن اشاره کرده و فروش تسلیحات، آموزش‌های نظامی، ارائه اطلاعات و همچنین فروش سلاح‌های ممنوعه بمب‌های خوشه‌ای را از جمله این حمایت‌ها برمی‌شمارد.
  
اعدام در عربستان عادی شده است
عفو بین‌الملل اعلام کرد که عربستان سعودی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حکم اعدام را علیه دست کم 94 تن اجرا کرده است. این آمار بیشتر از آمار اعدام در سال گذشته میلادی بود.  به گفته عفو بین‌الملل اگر روند اعدام‌ها به همین صورت ادامه داشته باشد، عربستان در رأس کشورهایی خواهد بود که حکم اعدام را اجرا می‌کند و طی شش ماهه اول سال جاری میلادی بیش از 100 تن را اعدام می‌کند.  معاون مدیر عفو بین‌الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد که اعدام‌ها در عربستان از دو سال پیش افزایش داشته است. به دنبال محاکمه‌های ناعادلانه‌ای که نقض آشکار قوانین حقوق بشری محسوب می‌شود اعدام یک شخص در عرسبتان به مسئله‌ای روتین و عادی تبدیل شده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.