پاسارگاد 91

پاسارگاد 91

بصیرت افزایی سیاسی ، نظامی ، اجتماعی ، فرهنگی ، ورزشی ، علمی و درج اخبار مهم روزانه
پاسارگاد 91

پاسارگاد 91

بصیرت افزایی سیاسی ، نظامی ، اجتماعی ، فرهنگی ، ورزشی ، علمی و درج اخبار مهم روزانه

امیر کویت پادشاه عربستان

کویت و عربستان؛ حرکت به سمت همگرایی یا واگرایی

خبرگزاری تسنیم: بالا گرفتن اختلافات میان کویت و عربستان بر سر میادین نفتی و گازی مشترک در مرزهای دو کشور، روابط این دو را وارد ابعاد جدیدی کرده است. 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اگر نگاهی به نقشه خاورمیانه و برخی مناطق دیگر بیندازیم به خوبی متوجه می شویم که مرزهای میان کشورها به شکل تصنعی کشیده شده است و به قول معروف همانند استخوان لای زخم عمل می کند. موضوع مرزی برای هر کشوری برای حاکمیت و امنیت و روابط آن با همسایگانش مهم است.از زمانی که نقشه کشورهای منطقه ترسیم شده است درگیری و نزاع میان آنها رخ داده است.به جرئت می توان گفت که هیچ کشوری در دنیا و به ویژه در جهان سوم نیست که مشکلات مرزی در گذشته و حاضر نداشته باشند.

معمولا با مشکلات مرزی با ابزارهای حقوقی و سیاسی برخورد می شود.برخی مشکلات با حکمیت بین المللی و رضایت طرفین حل شده است اما در برخی موارد برای حل مشکلات به قوه قهریه روی آورده شده است.اما در جهان معاصر به دنبال تقویت ابزارهای سیاسی و حقوقی و توسعه در روابط بین المللی استفاده از ابزار قهریه کمتر مورد توجه است.

اگر نگاهی به وضعیت مرزها میان کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایگان آن بیندازیم به خوبی این موضوع برای ما روشن می شود.عربستان سعودی علاوه بر مشکلات سیاسی که اخیرا با قطری ها به دنبال اختلاف نظر طرفین درباره اخوان المسلمین و برکناری مرسی داشته و هنوز پایان نیافته است بخش عمده مشکلات میان طرفین به اختلافات مرزی طرفین مربوط می شود.

پیشینه اختلاف‌های مرزی و سرزمینی عربستان سعودی با قطر به میانه‌های سده نوزدهم باز می‌گردد. اختلافات مرزی و سرزمینی عربستان سعودی و قطر شامل باریکه‌ای از زمین‌های جنوبی قطر می‌شود. عربستان سعودی مدعی مالکیت 23 مایل از سواحل جنوب شرقی قطر است و دو کشور در مورد مرزهای جنوب غربی و سلوا نیز با یکدیگر اختلافات ارضی دارند. بنابراین، اختلافات مرزی و سرزمینی میان دو کشور از خلیج «سلوا» واقع در جنوب باختری قطر آغاز و تا «خورالعدید» واقع در جنوب خاوری قطر امتداد می‌یابد. نسبت به اراضی جنوب شرقی قطر، ابوظبی نیز ادعاهایی دارد.

در سپتامبر 1992 نیروهای نظامی عربستان سعودی به قطر تجاوز کردند و بخش‌هایی از خاک این کشور را به تصرف درآوردند. به دنبال آن، قطر اجرای قرارداد مرزی 1965 با عربستان سعودی را به حال تعلیق در آورد و به عنوان اعتراض از شرکت در نشست‌های شورای همکاری خلیج فارس خودداری کرد. پس از 3 ماه کشمکش، سرانجام با میانجی‌گری مصر، دو کشور موافقتنامه‌ای برای حل و فصل اختلافات مرزی‌شان منعقد کردند.

دربار�%

نظرات 2 + ارسال نظر
aghil شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 06:46 ب.ظ http://www.pourkhalili.blogsky.com

عالی
www.laktarashan.blogsky.com

حسین جمعه 16 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 11:19 ق.ظ http://end-it.blogsky.com/

سلام مرگ بر تکفیری ها

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.