پاسارگاد 91

پاسارگاد 91

بصیرت افزایی سیاسی ، نظامی ، اجتماعی ، فرهنگی ، ورزشی ، علمی و درج اخبار مهم روزانه
پاسارگاد 91

پاسارگاد 91

بصیرت افزایی سیاسی ، نظامی ، اجتماعی ، فرهنگی ، ورزشی ، علمی و درج اخبار مهم روزانه

ایران از توانمندی ساخت ناو هواپیمابر برخوردار است

امیر دریادار حبیب الله سیاری :ایران از توانمندی ساخت ناو هواپیمابر برخوردار است


 فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با برجسته خواندن توانمندی های دریادلان ایرانی گفت که در سال 1391 حضور این نیرو در آب های آزاد با هدف حفاظت از منابع و منافع کشور گسترش می یابد.

امیر دریادار حبیب الله سیاری خاطرنشان کرد: براساس تدابیر فرمانده معظم کل قوا که فرمودند 'ما اهل تجاوز، تعدی و درگیری با دیگران نیسیتم اما چون آب های آزاد متعلق به همه کشورهای دنیا است و مطابق با قوانین و مقررات بین المللی همه می توانند در آبهای آزاد حضور داشته باشند'، ما هم اهل حضور هستیم و باید در آب های آزاد حضور گسترده داشته باشیم.

وی با اشاره به حضور موفقیت آمیز ناوگروه های نیروی دریایی ارتش در آب های آزاد و بین المللی از جمله در دریای عمان، دریای سرخ، مدار 20 و 10 درجه شمال اقیانوس هند و دریای مدیترانه، خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش به طور یقین این حضور مقتدرانه خود را در دریاهای آزاد و بین المللی ادامه می دهد.

-توانایی ساخت ناو هواپیمابر را داریم

فرمانده نیروی دریایی ارتش یادآور شد: با توجه به توانمندی های موجود در بین جوانان متعهد و متخصص نیروی دریایی ارتش و صنایع دفاعی و دانشگاه های کشور، توان ساخت ناوهای هواپیمابر در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد اما نیازی در این زمینه احساس نمی کنیم.

امیر دریادار سیاری خاطرنشان کرد: با توجه به توان علمی موجود در نیروی دریایی ارتش، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و صنایع مختلف مرتبط با آن و دانشگاه ها امروز در سطحی قرار داریم که هرگونه تجهیزات مورد نیاز نیروی دریایی ارتش و سایر نیروهای مسلح در کشور ساخته می شود.

وی ادامه داد: ساخت ناوهواپیمابر امروز جزء نیازمندی های نیروی دریایی ارتش نیست اما هر زمانی که این نیاز احساس شود و در صورت صلاحدید مقامات و مسوولان دست اندرکار در راستای ساخت آن نیز اقدام می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این که امروز این نیرو در منطقه از قدرت و جایگاه والایی برخوردار است، اظهار داشت: با وجود برخورداری از این جایگاه، نیروی دریایی ارتش ایران خود را با نیروی دریایی کشورهای استعماری و فرامنطقه ای مقایسه نمی کند و نباید مقایسه کند.

وی خاطرنشان کرد: اهداف و سیاست های نیروی دریایی ارتش ایران با این کشورها متفاوت است؛ ما همانند سایر نیروهای فرامنطقه ای به دنبال پیاده کردن خوی استکباری در دنیا نیستیم بلکه به دنبال حفظ منافع خودمان هستیم و بنابراین جایگاه ما در منطقه اول است.

-زیرساخت های مناسب برای ساخت ناوشکن در ایران ایجاد شده است

امیر دریادار سیاری با بیان این که هم اینک زیرساخت های مناسبی برای ساخت انواع شناورهای مورد نیاز نیروی دریایی ارتش در کشور ایجاد شده است، گفت: در زمینه طراحی و ساخت ناوشکن ها در جایگاه خوبی قرار داریم.

وی ادامه داد: ناوشکن 'جمهوری اسلامی ایران جماران' نمونه ای از این توانمندی ها است که آزمایش ها و ماموریت های خود را در آب های آزاد و بین المللی نیز بخوبی پشت سرگذاشت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با مقایسه شرایط کنونی این نیرو با مقطع زمانی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: تمامی تجهیزات موجود ما پیش از انقلاب غیربومی بودند و متخصصان ایرانی هم در طراحی و ساخت آنها نقشی نداشتند اما امروز به برکت انقلاب اسلامی و تدابیری که امام راحل (ره) با آن جمله ساده خودشان که فرمودند ' بروید خودتان بسازید' بکار گرفتند و درس خودباوری و خواتکایی را به ما دادند و سپس تدابیر مقام معظم رهبری در زمینه تشکیل جهاد خودکفایی در نیروهای مسلح، امروز به جایی رسیده ایم که هرچه داریم برای خودمان است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این که این یک افتخار بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود گفت: شاید برخی شناورهای ما نیز قدیمی باشند اما سامانه های آنها بهینه سازی شده و بروز هستند.

وی اظهار داشت: ناوشکن 'جمهوری اسلامی ایران دریابان شهید نقدی' که دارای سن بالایی است و هم اینک در دریای سرخ بسر می برد، اخیرا در قالب ناوگروه هجدهم با عبور از کانال استراتژیک سوئز به دریای مدیترانه سفر کرد و همه کارشناسان به این واقعیت آگاه هستند که کشتی با چنین سنی قادر به دریانوردی طولانی نیست مگر آن که به تجهیزات نوین تجهیز شده باشد.

امیر دریادار سیاری با مطرح کردن این سوال که چه شده است که این ناوشکن چگونه به این قابلیت دست یافته که قادر به دریانوردی طولانی است؟ اظهارداشت: این ناوشکن کاملا بازسازی و بهینه سازی شده و با انجام ماموریت های بین المللی، توانمندی بالای متخصصان نیروی دریایی ارتش و صنایع دفاعی کشور را به جهانیان نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: ناوهای موشک انداز 'کمان'، 'پیکان' و 'جماران' نیز از جمله دستاوردهای نیروی دریایی ارتش در زمینه طراحی ، ساخت و بهینه سازی شناورهای موجود این نیرو است که به دست متخصصان متعهد نیروی دریایی ارتش و صنایع دفاعی کشور طراحی و تولید شده است.

-روند ساخت ناوشکن جماران 2 یا موج 2

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه یادآور شد: کار ساخت ناوشکن ها در جمهوری اسلامی ایران در دست اقدام است و ما علاوه بر آن ساخت ناوشکن های جدیدتری را نیز در دست ساخت داریم اما نمی توان زمانی را برای الحاق آن تعیین کرد.

امیر دریادار سیاری خاطرنشان کرد: ساخت ناوشکن 'موج 2' یا 'ولایت' در مراحل آخر کار و تجهیز تجهیزات مورد نیاز آن است.

وی یادآور شد: علاوه بر آن 'امواج' دیگری هم در راه هستند زیرا زیرساخت ها و تولید تجهیزات دریایی ما چه در بحث سطحی و یا زیرسطح در مسیر تولید قرار گرفته است و نیازهای نیروی دریایی راهبردی امان را در دست ساخت داریم.

- امروز از توان بالایی در بخش زیرسطحی ها برخوردار هستیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه با اشاره به این که نیروی دریایی تا سال 1370 فاقد هرگونه زیرسطحی بود گفت: ما تا سال 1370 از یگان زیرسطحی فقط 'غواص' داشتیم اما امروز از توان بالایی در زمینه انوع زیرسطحی های سبک، سنگین و نیمه سنگین در کشور برخوردار هستیم.

امیر دریادار سیاری افزود: امروز به رغم تمامی تحریم های دشمنان، توان زیرسطحی های نیروی دریایی ارتش از رشد چشمگیری برخوردار شده و هرچه به جلو می رویم، بویژه در طی سالهای اخیر که فرمانده معظم کل قوا دستور فرمودند که این نیرو باید راهبردی باشد و در دریاهای آزاد حضور داشته باشد، شاهد رشد و شکوفایی بیشتر این نیرو در عرصه های مختلف هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم از حق و منافع خود در دریاهای آزاد استفاده کنیم، توانسته ایم در توسعه کشورمان گام های موثری برداریم .

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: همه کشورهایی که با دریا همسایه و دارای سواحل هستند، منافع راهبردی و کلانی دارند که از جمله آنها 'حمل و نقل دریایی' ، 'تجارت دریایی'، 'منابع کف دریا '،'منابع انرژی'، 'انرژی های نو'، 'رفت و آمدهای دریایی' و ظرفیت های موجود در دریاها است.

وی افزود: با توجه به این که ما نزدیک به 3 هزار کیلومتر مرز دریایی داریم که بخشی از آن در شمال و یک هزار کیلومتر آن از بندرعباس تا پسابندر و مشرف بر شمال اقیانوس هند، در جنوب کشور قرار دارد، باید بتوانیم از این منافع کلان و راهبردی به درستی بهره برداری کنیم.

- شمال اقیانوس هند از مهمترین مناطق دریایی جهان

امیردریادار سیاری از شمال اقیانوس هند به عنوان یکی از مهمترین مناطق دریایی جهان یاد کرد و افزود: یک سوم از تجارت جهان در این منطقه انجام می شود؛ از جمله این که بیش از 90 درصد از کالاهایی که صادر و یا وارد می شود از طریق دریاها صورت می گیرد و این دریا برای کشور ما شمال اقیانوس هند است.

امیر دریادار سیاری افزود: اگربتوانیم همانند سایر کشورهای دنیا از سواحلمان، دریاها، منابع و منافعمان به درستی و بنحو مطلوب استفاده کنیم، به طور یقین گام بزرگی را برای پیشرفت کشور برداشته ایم.

وی با بیان این که فرمانده معظم کل قوا بر حضور نیروی دریایی در دریای عمان تاکید دارند و می گویند حضور در این دریا برای ما یک گنج و ذخیره است اظهارداشت: وقتی فرمانده معظم کل قوا می گویند از این دریا غفلت شده است، این بدان معنی است که واقعا غفلت شده است و باید از این منابع خدادی استفاده کنیم.

- زیرسطحی های نیروی دریایی توانمندی حضور طولانی مدت در آب های آزاد را دارند

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به توانمندی های دریادلان نیروی دریایی ارتش به ویژه در یگان های زیرسطحی یادآور شد: ما یک حضور موفقیت آمیز زیر سطحی 'جمهوری اسلامی ایران یونس ' را در ماموریت در آب های آزاد، به مدت 70 روز تا دریای سرخ داشتیم که نشان از آمادگی این یگان ها برای شرکت در ماموریت در آب های آزاد هستند.

امیر دریادار سیاری تصریح کرد: زیرسطحی های نیروی دریایی ارتش امروز از آمادگی شرکت در ماموریت در آب های آزاد برخوردار هستند و در رزمایش ولایت 90 نیروی دریایی ارتش نیز که نیمه دوم امسال انجام شد، زیرسطحی های کلاس طارق و غدیر نیز با موفقیت حضور یافتند.

وی با تاکید بر این که زیرسطحی های نیروی دریایی توانمندی شرکت در ماموریت در آب های آزاد و بین المللی و دریانوردی های طولانی مدت را نیز دارند گفت: با وجود این توانایی زیرسطحی های نیروی دریایی ارتش، اعزام آنها به همراه ناوگروه ها به ماموریت در آبهای آزاد و بین المللی بر اساس سلسله مراتبی است که به این نیرو ابلاغ می شود.

- همواره به دنبال تعامل با کشورهای دوست و همسایه هستیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این که این نیرو همیشه به دنبال تعامل سازنده با کشورهای دوست و همسایه منطقه است، باری دیگر آمادگی این نیرو برای همکاری آموزشی با این کشورها، تعمیر، نگهداری و نوسازی شناورهای آنها و انتقال دانش و تجارب به کشورهای دوست اعلام کرد.

امیر دریادار سیاری خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بارها گفته است که با ارسال پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه اعلام می کنیم که ما می توانیم امنیت پایدار منطقه را برقرار کنیم.

وی افزود: ما همیشه این مطلب را اعلام کرده و می کنیم و در رزمایش بزرگ دریایی ولایت 90 نیز بیان کرده ایم که می توانیم با کمک کشورهای منطقه امنیت پایدار را در این منطقه ایجاد کنیم.

- نیازی به نیروهای فرامنطقه ای نیست

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در دریاهای آزاد و بین المللی منابع و منافعی دارد و خود می تواند امنیت خطوط مواصلاتی آن را تامین کند.

امیر دریادار سیاری با اشاره به اظهارات برخی نیروهای فرامنطقه ای که عنوان می کنند برای برقراری امنیت در منطقه حضور دارند گفت: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران نیازی به حضور آنها در منطقه نیست و آنها برغم آن که منافعی در منطقه ندارند اما برای خود منافع نامشروع تعریف می کنند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها هم اعلام کرده است که برای تامین امنیت منطقه هم نیازی به حضور دیگران نیست و کشورهای منطقه می توانند با همکاری یکدیگر امنیت آن را تامین کنند.

- جایگاه نیروی دریایی ارتش در سالی که گذشت

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه گفت: این نیرو براساس سلسله مراتب موجود، تدابیر و دستوراتی که دارد و تدابیری نیز که فرمانده معظم کل قوا در خصوص نیروی دریایی راهبردی اندیشیده اند، تلاش کرده است تا این تحول را بوجود آورد و بویژه در آب های آزاد حضور داشته باشد.

امیر دریادار سیاری اظهار داشت: در این زمینه در یک سال گذشته رشد نیروی دریایی ارتش نسبت به سال های گذشته و برابر با برنامه های تنظیم شده را شاهد بوده ایم که البته در برخی زمینه ها، حتی بیشترین پیشرفت را داشته ایم.

وی افزود: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر اساس برنامه سالیانه، برنامه پنجساله پنجم و افق چشم انداز 1404 برنامه ریزی هایی انجام داده است که در برخی از حوزه ها جلوتر از برنامه های پیش بینی شده حرکت می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.