پاسارگاد 91

پاسارگاد 91

بصیرت افزایی سیاسی ، نظامی ، اجتماعی ، فرهنگی ، ورزشی ، علمی و درج اخبار مهم روزانه
پاسارگاد 91

پاسارگاد 91

بصیرت افزایی سیاسی ، نظامی ، اجتماعی ، فرهنگی ، ورزشی ، علمی و درج اخبار مهم روزانه

لزوم تبدیل نداجا به نیروی آبهای عمیق.

امیر دریادار 'حبیب الله سیاری' روز شنبه در نخستین همایش 'توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی'، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد پیشرفت سواحل جنوب شرق و اقتدار بیش از پیش دریایی جمهوری اسلامی در دریاهای آزاد باشیم.

امیر دریادار 'حبیب الله سیاری' روز شنبه در نخستین همایش 'توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی'، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد پیشرفت سواحل جنوب شرق و اقتدار بیش از پیش دریایی جمهوری اسلامی در دریاهای آزاد باشیم.


امیر دریادار سیاری با بیان این که سواحل جمهوری اسلامی ایران به آب های اقیانوس هند متصل است، ادامه داد: این سواحل می تواند فرصت بزرگی را برای کشور ما فراهم آورد یعنی دروازه طلایی رو به فرصت های استثنایی بر روی کشور ما گشوده شده است.

وی گفت: سواحل جنوب شرقی کشور امکان تجارت با 36 کشور همسایه اقیانوس هند که به تنهایی قریب به یک سوم جمعیت جهان را به خود اختصاص داده اند، فراهم کرده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: با بهره گیری از سواحل جنوب شرق کشور می توان از منابع سرشار آبزیان دریایی، انرژی های نو، منابع بستر و زیربستر دریا و توسعه صنعت گردشگری بهره برداری کرد و خدمات دریایی، حمل و نقل دریایی کالا و ترانزیت آن از طریق فعال سازی کریدور شمال- جنوب، ایجاد اشتغال و توسعه سواحل و بنادر کشور، ارتباط با سایر کشورهای جهان و سایر ظرفیت های موجود را فراهم کرد.

امیر دریادار سیاری، گفت: در صورت تخصیص صحیح به امر تولید و افزایش تولید کشور، رشد قابل ملاحظه تولید ناخالص ملی افزایش می یابد که به معنی رفاه بیشتر برای ساکنان سواحل مکران و مردم ایران است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به این که تدبیر مقام معظم رهبری در خصوص سواحل مکران حائز اهمیت است، اظهارداشت: این دوراندیشی و نگاه راهبردی به سواحل مکران به واقع همان نعمتی است که در دوران زمامداران تحت استثمار قبل از انقلاب اسلامی این سواحل از آن محروم بوده است.

امیر دریادار سیاری گفت: در دنیای امروز شاهد تغییرات تاریخ ساز و شگرفی هستیم که بخش قابل توجه آن در منطقه اقیانوس هند شکل گرفته و یا در قلب محیطی که دائما در حال تغییر است در حال شکل گیری است.

وی ادامه داد: رقابت ژئوپولتیکی در این منطقه منحصر بفرد این ظرفیت را دارد تا آثار تعیین کننده ای در نظام جهانی داشته باشد یعنی تجدید حیات اقتصادی با بهره گیری از همه ظرفیت های موجود در منطقه اقیانوس هند، تمرکز بر علائق ژئوپلتیکی مشترک و تقویت محیط همکاری با بهره گیری از بسترهای مشترک این امکان را برای کشورهای منطقه اقیانوس هند به ویژه بازیگران قدرتمند آن مانند ایران فراهم خواهد کرد تا با وجود حضور نامطلوب عناصر استکبار جهانی آینده را آن گونه ترسیم کنند تا نظام آینده جهان صرفا اهداف مستکبران را نشانه نرود.

امیر دریادار سیاری با بیان این که پس از پایان جنگ سرد مرکز ثقل دریایی جهان به اقیانوس هند و آرام منتقل شد، گفت: در حال حاضر شاهد ظهور قدرت های دریایی جدیدی مانند هند، چین و ایران در این مناطق هستیم که به سرعت ظرفیت های آزاد را مورد بهره برداری قرارداده و عرصه را برای قدرت های دریایی بزرگ که پیشتر یکه تاز آب های آزاد جهان بوده اند تعیین کرده و تغییر رویکرد استکبار جهانی در منطقه اقیانوس هند را شاهد هستیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: منطقه اقیانوس هند علیرغم آن که 36 کشور ساحلی را در مجاورت خود دارد به دلایل مختلف از جمله پایین بودن تولید ناخالص ملی، اختلافات داخلی و عدم تشکیل دولت مرکزی منسجم در برخی کشورهای پیرامون آن، ظرفیت و استعداد قابل توجهی برای شکل گرفتن بحران های بزرگ منطقه ای در عصر حاضر و آینده دارد.

امیر دریادار سیاری گفت: دزدی دریایی را می توان به عنوان یکی از مصادیق این گونه بحران ها برشمرد که برای سال های متمادی امنیت خطوط مواصلاتی دریایی منطقه اقیانوس هند را به خطر انداخته است.

وی افزود: نبود مسایل امنیتی منسجم و محدود بودن ناوگان های نظامی کشورهای منطقه با قابلیت دریانوردی اقیانوسی در کنار ضعف تعدادی از دولت های ساحلی منطقه در اعمال حاکمیت بر مرزها و مناطق دریایی اشان عرصه را برای شکل گرفتن هسته های بحران و توسعه و گسترش آن فراهم کرده است.

امیر دریادار سیاری با بیان این که تمام کشورهای ذینفع در اقیانوس هند و آرام کشورهایی هستند که تماما سواحل شمالی اقیانوس هند استقرار داشته و بر شریان اقتصادی جهان مشرف هستند، اظهارداشت: منطقه ای که نیروی دریایی ارتش آن را مثلث طلایی افتخار جهان نامیده، مثلثی است که در سه راس آن تنگه های راهبردی هرمز، مالاکا و باب المندب قرار گرفته اند.

وی گفت: برقراری امنیت در این منطقه از اقیانوس هند نه تنها برای قدرت های بزرگ جهان بلکه برای کشورهای منطقه به ویژه کشورهای واقع در منطقه شمال اقیانوس هند حائز اهمیت است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، هند، پاکستان و سریلانکا به عنوان ستون های اصلی برقراری امنیت دریایی در شمال مدار 10 درجه هستند.

امیردریارسیاری، افزود: از آنجا که این منطقه با مساحتی بالغ بر دو میلیون و 100هزار کیلومترمربع مساحتی معادل یک سوم برابر وسعت خاک ایران را شامل می شود ضعف نیروی دریایی هر یک از کشورهای پیش گفته می تواند موجب کاهش سطح امنیت منطقه شده و بستر را برای شکل گیری های کانون های بحران منطقه ای فراهم سازد.

وی ادامه داد: انجام هرگونه عملیات دریایی در منطقه شمال اقیانوس هند مستلزم اتصال مناسب به ساحل و پس کرانه و پشتیبانی عملیات در سطوح مختلف از این ناحیه است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش، گفت: ایجاد زیرساخت های ضروری و فراهم ساختن ظرفیت های مورد نیاز به منظور تامین امنیت مطلوب و حفاظت از منابع و منافع در دریا به شکل قابل ملاحظه ای به توسعه سواحل محل استقرار نیروهای دریایی در منطقه بستگی دارد.

امیر دریادار سیاری ادامه داد: با دوراندیشی و تدبیر فرمانده معظم کل قوا، استقرار نیروی دریایی ارتش که از ظرفیت دریانوردی اقیانوسی برخوردار است در سواحل گسترده مکران در دستور کار قرار دارد.

وی تاکید کرد: اما نیروی دریایی ارتش برای استقرار کامل در سواحل مکران با مشکلات زیادی مواجه شده که به آن اجازه فعال سازی و به کارگیری همه ظرفیت های موجود برای ایجاد نقش های مورد انتظار را نمی دهد.

امیر دریادار سیاری با بیان این که توسعه نیافتگی ها و محرومیت های موجود در سراسر سواحل مکران و حتی پس کرانه های آن به واسطه بی توجهی زمامداران گذشته بوده است، گفت: همین موضوع نیروی دریایی را در ایجاد زیرساخت های ضروری با چالش مواجه کرده به نحوی که بدون حمایت های ملی تلاش نیروهای مسلح به تنهایی قادر به رفع محرومیت ها و توسعه متوازن در این منطقه نخواهد بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با مورد خطاب قرار دادن رییس جمهوری ادامه داد: سخنان امیدبخش و روشنگرانه شما در مبارزه ناوگان نیروی دریایی ارتش با دزدان دریایی و تامین امنیت خطوط مواصلاتی دریایی کشور در اقیانوس هند نشان می دهد که هدف گذاری و راهبردهای دولت، حمایت از توسعه سواحل مکران و به واسطه آن نیروی دریایی ارتش را نشانه رفته است.

امیردریادار سیاری ادامه داد: به منظور سرعت بخشیدن به اقدامات در دست انجام پیرو مصوبات 551 شورای امنیت ملی در هفته های اخیر کارگروهی به ریاست معاون اول رییس جمهور در هیات دولت و با حضور وزرا و نمایندگان وزارتخانه های ذیربط، نمایندگان نیروهای مسلح و استانداران استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان برگزار شد که امید است مصوبات این کارگروه روند اقدامات در دست انجام را بهبود بخشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
آرمان دوشنبه 7 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 09:58 ب.ظ http://pasargad91.blogsky.com

مطالب عالی بود استفاده کردیم

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.